Familjeresa till Maldiverna

March 12, 2021

Innehåll

Lördag morgon kl 5.00 ringde klockan! Det var dags att hoppa i dunjackan och åka till Landvetter Airport. Oj, det känns mycket längesedan jag var på en flygplats, så extra spännande att se hur det är att resa i dessa ”corona-tider”….

Med var sitt negativt PCR test i handen, flygbiljetter utprintade för säkerhetskull samt pass var vi nu redo att checka in vår väska – till Maldiverna.

Incheckningen gick bra, var lite längre kö än vad man var van vid, men vi fick visa både PCR test, voucher och pass vid incheckning, som skedde direkt från Göteborg till Malidverna även om vi skulle flyga via både Arlanda och Doha.

Vi hade 7 timmars väntetid på Arlanda. Lite långtråkigt men gick bra, dock var bara terminal 5 öppen och mycket var stängt. Vi har tack vare Priority Pass inträde till Norrsken Lounge på Arlanda men oj vilken katastrof det var. Riktigt dålig lounge. Vi fick dock wifi, lite bröd och kaffe men inte alls någon höjdare att gå in här!!

På eftermiddagen var det dags att gå ombord på Qatar och åka till Doha, för ett kort byte där innan vi äntligen ankom Maldiverna tidigt nästkommande morgon.

Det är otroligt vilken fin ordning det är på Maldivernas, Male flygplats. Riktigt fin ordning, tydlighet, och känns både tryggt och smidigt även om det var ett stort plan med 200 passagerare som ankom.

Table of Contents

Maldivernas tull och passkontroll

Vi gick av planet, åkte med buss med gott om utrymme utan trängsel, in till terminalen. Snabb tull-kontroll och eftersom vi på Arlanda fyllde i obligatorisk ”Health declaration” som kopplades till pass och där vi la in ett foto på oss själva och även foto på PCR testet gick passkontrollen supersnabbt! Bravo Maldiverna för att organisera det så bra.

På toa byttes snabbt om till short, linne och flip flops. Bagaget kom nästan direkt, och vid utgång står alla hotell representanter och väntar med en skylt med hotellets namn.

Så otroligt smidigt det är att resa till Maldiverna.

Dag 1

Vid incheckning lämnade vi PCR test och pass och fick därefter eskort till vår helt egna Beach Bungalow, nummer 153 som ligger på solnedgångssidan, intill bryggan ut till Ocean Suites och på andra sidan har vi bryggan till Dive Center.

Vi kastade oss i vattnet det första vi gjorde! Utforskade vår villa, som har en härlig utomhusdusch, solstolar, bord och stolar på terassen, en härlig loungesoffa på däck och direkt utgång till underbara långa vita stranden.

Det blev ganska omgående också en strandpromenad till en av de 5 restaurangerna, Baani Restaurang där servitör Lenka tog hand om oss! Han är bara så helt underbar! Han blev en av höjdpunkterna under vår vistelse på Maldiverna. Tänk var personalen gör mycket för trivseln.

Husrevet på Heritance Aarah

På eftermiddagen snorklade vi på husrevet som ligger precis utanför vår villa, och som omringar hela ön. Ett fantastiskt rev som är otroligt intressant! Det är fantastiskt att kunna simma rakt ut i ett kristallklart turkost hav och nå ut till ett rev med stim av fiskar i olika färger. Vi såg olika typer av revhajar och mantor längs med korallrevet. Extra häftigt när revet omringas av en brant revkant som liknar ett stup ut i det stora blå – att kunna snorkla längs med korall väggen och känna hur man flyter på ytan och kikar ner mot allt som lever och frodas under ytan. Magiskt!

Baani Restaurang (middag 1)

Eftersom vi redan saknade Lenka (servitören på Baani) gick vi dit på kvällen och åt en magisk middag! Så fantastiskt gott, och goda viner, exklusivt utvalda för att matcha middagen.

Somnade gott den kvällen till bruset av vågor som rullar mot stranden, underbart!

Maldiverna infinity pool

Dag 2

Vi startade dagen med att prova frukost i restaurang Ramba som är bufferestaurangen, därefter ägnade vi dagen åt att snorkla – igen. Denna gång testade vi revet på andra sidan ön, och även här mycket bra, vackra fiskar i alla dess färger och stora stim simmade förbi oss.

Efter snorkling blev det en god öl i solstolen! Vi kunde inte låta bli att kika in i minibaren som fylls på dagligen. Här finns öl, cola, vin, chokladkakor och varje dag också 4 stora flaskor med vatten. Allt ingår!

Lunchen idag blev i Baani Restaurang igen – vi börjar bli stammisar här! Sedan blev det lite relax vid infinitypoolen som ligger precis bredvid restaurangen. En härlig stund och här var det helt tomt, förutom oss. Skönt med lugn och ro i en härlig miljö. Servitören var snabbt framme och frågade om vi ville ha något kallt att dricka. Tänkte säga nej, då vi var nöjda men det slutade ändå med en kall öl.

Rundtur på ön

På kvällen fick jag möjligheten att se hela ön tillsammans med Resort Manager Mr Patrick som visade mig alla olika typer av villor. Här på ön finns 56 Ocean Villas, 68 Beach Villas, 26 Ocean Suites och 10tal Family Pool Villas och Family Villas.

Ön är ca 1 km lång och här finns 1 bufferestaurang Ramba och 4 a la carte restauranger: Baani (som är exklusiv för Ocean Suites gästerna) samt Ambula (fantastisk restaurang så otroligt underbar!!!) och Hatha (japansk restaurang) och Ganifati som är en grill restaurang också underbar – missa inte Seafood Grill Platta!! Det finns även en restaurang till som heter Ralu och som öppnar i februari.

Coctail och Canapes

Efter rundvisningen var det dags att prata affärer 😊 med General Manager Upul Gedarakumbura, och världen är liten då vi kände igen varandra sedan tidigare och det visade sig vara så att han var GM för Hudhuranfushi när vi bodde där för två år sedan. Häftigt!

Gilifathi Seafood Restaurant (middag 2)

Ny restaurang, testade vi och det var den mysiga restaurangen Gilifathi som ligger på stranden, och som är en grillrestaurang. Känd för servera enorma SeaFood Grill plattor med hummer, stora räkor och bläckfisk! MUMS! Gott vin, fina drinkar och härlig miljö precis vid stranden och tårna i varm sand.

Delfin utflykt

Dag 3

Efter frukost i Baani blev vi hämtade av vår personliga butler Mr Prekchit, Han tog oss med sin buggybil till receptionen där vi tillsammans med 20-tal andra gäster gick ombord på en traditionell Dhoani, en gammaldags maldiviansk båt. Vi åkte ut i atollen och efter 1 timme var vi i det område där delfinerna lekte. Vi såg otroligt många lekfulla delfiner som gjorde konster, lekte framför vår båt och var precis nära oss. En absolut höjdpunkt!! Turen tar två timmar och går ca varannan dag kl 9.30. Denna tur överträffade våra förväntningar många gånger om. Vi hade trott att kanske få se ett par delfiner på långt håll.

Ombord bjöds vi på vatten och fruktspett och vi blev alla uppassade av en fantastisk personal!

Tips: Förboka delfinturen vid ankomst

Guidad husrevsnorkling med Divemaster som heter Mat – ett klokt beslut.

Detta var ett bra beslut! Vi bad vår butler Prekchit att ordna med en privat guidad husrevsnorkling, både av säkerhetsskäl men även för att ha ett proffs med oss som berättar om vad vi ser under vår snorkling. Vi snorklade längs med hela revet från Dykcentret förbi Ocean Suites förbi Ocean Villas längs med korallrevets yttre kant. Helt fantastiskt! Riktigt riktigt bra, och vi är så glada för att vi valde boka en privat guidad rev tur! Tips att alla gör det för att få ut så mycket som möjligt av snorklingen!

Tips! Ta med GoPro för filmning, Ta på tröja för att undvika bränna rygg, Ta med snorkelutrustning eller låna på dykcentret, kan vara skönt ha med egen mask dock.

Ett dopp i badet, dusch i utomhusduschen i vår bungalow och sedan ett glas kallt vin för att njuta av solnedgången – precis utanför vår villa! Den är bara så fin. Tror jag tog 40 foton, typ …. Kan liksom inte låta bli att fota!! Vår villa har nummer 153! Mycket bra val av villa med kanonläge.

Ambula Restaurant – Maldivian & Sri Lankan Contemporary Restaurant (middag 3)

Vilken höjdpunkt!!! 8-rätters lyxmiddag med otroliga smaker och väl utvalda viner väntade på oss. Vi njöt 100% – eller mer! Underbara Ayla tog hand om oss, förklarade hur vi skulle äta varje rätt som var specialkomponerad.

En middag för alla sinnen! Varje rätt var vackert dekorerad och smakade ljuvligt, och krävde fullt fokus för att njuta, känna, smaka och titta på detta vackra konstverk! Här finns bara ett 20 tal bord, och alla bord ligger precis intill havskanten på en brygga som går ut i havet. Själva promenaden till restaurangen var bara den en upplevelse. Man får nypa sig i armen för att förstå att detta händer…. Love IT!!

Middagen tog 3 timmar, så vi missade kvällens happening, utomhusbio, men det var det värt! Middagen var som sagt utsökt!

Dag 4

Frukost på Baani igen, och igen tog Lenka hand om oss. Han berättade också att han varit och knackat på vår dörr igår, kväll för att det var plankton inne vid stranden kl 22.00 vilket är mycket ovanligt. Men då ”kämpade” ju vi fortfarande med vår 8-rätters på Ambula. Dvs vi missade både plankton på stranden och utomhusbion. Ja Ja vi överlever detta.. men det var ju fantastiskt av Lenka att hämta oss och speciellt William för att visa detta… vilken personal!!! WOW!!!

Förmiddagen gick åt till att promenera på ön och se var tennisbanorna ligger, badminton, gym och även promenera in till ön lilla skola och se hur ett traditionellt maldivianskt hus ser ut. Mitt på ön ligger det en lummig träbro som leder rakt in till skolan, huset, trädgård osv. något som troligen inte många känner till, men nyfikna som vi är letade vi oss in här.

Citat:

”Life is better with a little sand between your toes”

”If you are not barefoot then you are overdressed”

Under tiden jag sitter på terassen med världens bästa utsikt kommer underbara Abraham och städar och fixar huset, vilken fin person han är, så vänlig och nyfiken och härligt pratsam!

Swim Run på ön

På eftermiddagen valde vi att testa och rangordna öns stränder, genom att göra en swimrun – en liten såklart då ön bara är 2 km runt. Men vi hade kul! Det är det viktiga…Vi började med att hoppa i från bryggan vid divecentret, ett megakliv rakt ut i det turkosa vattnet. Simmade till stranden, och joggade till SPA.

Där badade vi igen och stranden här var mindre bra, långgrund och kanske den enda del på ön som vi tyckte var minst bra. Vi joggade vidare till Ocean Villas och badade igen i underbara havet. Pudersand och turkos lagun, så helt underbar. Vi slängde oss i hängmattorna och vilade lite innan vi fortsatte till 5:e delen av stranden, som var mellan Ocean Suites och Ocean Villas.

Baani Restaurant (middag 4)

På kvällen valde vi igen att äta vår middag på Baani Restaurang. Denna restaurang som ligger på bryggan ut mot Ocean Suites har ett absolut fint läge för att se solnedgången. Vi var där i god tid,

ca kl 18.30 så vi slog oss ner i loungemöblerna som är helt nya och fantastiskt sköna. Det tog inte många sekunder förrän de trevliga servitörerna tog upp beställningen. Ett glas bubbel och outstanding solnedgång, var lycka för själen!

Kl 20 00 gick vi 5 meter från loungemöblerna till vårt bord för att bli serverad en god 5 rätters middag på Baani. Det var återigen en fantastisk upplevelse och trötta somnade vi med dörrarna på vid gavel till vår beach bungalow för att höra vågornas skvalp.

Dag 5

Efter god frukost på Ralu – nyöppnad restaurang så var det dags för ännu en upplevelse!

Simma med Mantor

Kl 9.30 var vi vid dykcentret och det var vi tre + 2 till som anmält sig till denna upplevelse. Vi åkte med Dhoani ut ca 40 minuter, tills vi kom till det rev och plats som Mantorna trivs bra. På med mask, snorkel och fenor och ta ett kliv ut i havet för att helt plötsligt få syn på de gigantiska svävande varelserna som med öppet gav simmar rakt mot oss.

Vilka majestätiska enorma varelser. Så fantastiska. De verkade inte bry sig något om oss, och vi låg precis stilla så de kunna simma under oss, över oss runt oss. Häftigt värre. Efter en timma flyttade vi en liten bit med båten till en annan plats, och snabbt ifrån båten. Här möttes av av ett team av 4 mantor som alla var nyfikna på oss. De svävade som sagt omkring oss länge och det var helt magiskt.

Lunchen tog vi på Ralu igen , och njöt av buffe och en varmrätt och gott vin till det.

Eftermiddagen slappade vi vid infinitypoolen, simmade lite och badade och njöt av en stilla stund.

Solnedgången insöp vi igen – jajamen på vår favorit: Baani. Ett glas bubbel i de härliga mjuka loungemöblerna och så vacker solnedgång i härlig atmosfär. Därefter kl 20.00 hade vi bokat bord på Gilifathi, igen. Var så sugna på grillad SeaFood och rum punsch. En jättehärlig stund med fötterna i varm sand och gästvänliga servitörer.

Gilifathi (middag nr 5)

Dag 6

God frukost på Ralu igen, och testade Egg Benedict som var utsökt! En promenad tillbaks till villan och packade snabbt ihop våra kläder och dags att be vår butler ordna med flytt till en Ocean Suite. Nummer 702 väntade på oss. WOW – två våningar, härlig pool på terassen och glasgolv inomhus. Rymlig och underbar. Vi slängde oss i vattnet på en gång och snorklade ut till revet, var en liten stund snorkling då revet ligger utanför Ocean Villas och vår villa låg ganska långt in mot stranden. Vi fick oss lite träning på köpet. Lunchen idag blev på Baani! Ceasar sallad Prawn och Seafood Risotto. Utsökt.

Dags testa lite aktiviteter så det blev en stund bordtennis och biljard, i härlig air condition.

En ny höjdpunkt väntade på kvällen! Natt snorkling med ficklampor, magiskt!

Middag nummer 6 på Hattha ”Tokyo Night”!

Massage och DYKNING

Dag 7

Förmiddagen blev det ett besök i SPA avdelningen, och doften, stämningen den lugna musiken är helt magisk. Massagen var riktigt skön. Efter detta blev det en god lunch innan vi gick till dykcentret. Vi hade nämligen bokat ett scuba dyk på eftermiddagen. Vi två vuxna har dyk certifikat men det var några år sedan vi dök så lite ringrostiga var vi. Sonen på 14 år vill provdyka, så vi alla hoppade på båten ihop med en tjej från England och vi åkte ut till ett mycket fint rev, ca 20 minuter med båten.

På båten blev det dykintroduktion och sedan var det att ta på utrustningen och ta det stora klivet ut i det blå. Det var mycket strömt tyvärr där vi dök, men det gick bra ändå.

Underbart att kunna förflytta sig i havet utan att tänka på att behöva gå upp till ytan för att hämta luft, helt ljuvlig upplevelse var det. Efteråt får man nästan ett glädjerus! Roligt att kunna dyka med hela familjen också. Extra plus!

Floating canapees i poolen

Dag 8

Idag var det dags att njuta av lugn och ro, kanske läsa en bok. Vi hade nämligen inte hunnit med det hittills… för det är svårt att hinna med det när man är på Maldiverna och är nyfiken av sig.

Löprunda runt ön, god lunch, liten stund snorkling igen, och vilopaus vid infinity poolen.

På eftermiddagen kl 16.00 blev vi ordentligt överraskade! Då kom Lenka från restaurang Baani och vår butler mr Prekchit med en magisk bricka fylld med canapeer och kaneldrink. De balanserade brickan ut i vår pool och vi tänkte ju att den kommer sjunka.. men nej, den flöt så fint på vattnet. Vilken härlig eftermiddag det blev med dessa godsaker.

På kvällen satt vi bänkade igen för att sippa på bubbel till vacker solnedgång. Middag och sängdags. En helt perfekt dag!

Dag 9

Idag är det dags för den svåraste stund,,, vi ska börja packa och göra oss klara för hemresa till Sverige igen. Vi bad snällt att få behålla vårt rum hela dagen och det fick vi. Vi gick runt ön, åt god lunch, packade väskorna, tog ett långt bad i vår pool, snorklade och sedan en dusch, vips så var vi klara att åka med Mr Prekchit i buggybilen till receptionen.

En ljuvlig sjöflygresa tillbaks till Male, en god kaffe på flygplatsen och sedan checkade vi in på flygplatsen och lämnade väskorna som fick en bagagetag med GOT på! Skönt att slippa se dem före ankomst till Landvetter.

Vi hade uppgraderat oss till businessclass vilket vi var mycket glada för. Det är en härlig känsla att kunna sitta på ett plan med fullt med utrymme för benen. Att dessutom kunna ligga och sova i pyjamasen man får levererat samt den goda maten som serveras och ett glas champagne efter vi kommit upp i luften.

Ja sedan landade vi i Göteborg, hämtade bilen och körde hemåt. Med blandade känslor. Glada att allt gått bra, saknaden av den underbara ön och vännerna på resorten, och att det var grått och kallt i Sverige.

Några bra tips till resan till Maldiverna:

• Ta med snorkel och mask
  • Printa ut alla vouchers, PCR test och hotellvouchers
  • Ta med USD – för 10 dagar ta med USD 100- i små valörer för ge dricks
  • Köp gärna ett telefon kort på flygplatsen om man vill ha mobiltäckning t ex på turer/utflykter mm
  • Packa lätt, bara ett par flip flops, och lätta skjortor – blusar som skyddar mot solen och ta med bra solkräm och keps och hatt.

Relaterad Resor

Allt Resor
Strandresort
Boende på båt
Äventyr & Sol

Guadeloupe med familjen

10 dagars drömresa till Guadeloupe med boende på resort och på egen husbåt eller kombinera gärna resan med valfri kryssning. Man kan även hyra bil och uppleva Guadeloupe på egen hand. Vi skräddarsyr resan så den passar er helt perfekt.

Fr. 28 990 SEK
Generös rabatt
Transfers ingår
'-5200kr pp

Familjeresa till Seychellerna

12 dagars resa till genuina Seychellerna med charmigt boende på 3 öar. En resa för hela familjen.

Fr. 27 990 SEK
20% RABATT
20% rabatt
Halvpension
Gourmetmat

Barfotalyx på Mauritius

Magisk resa på 10 dagar till Mauritius och lyxiga 5-stjärniga JW Marriott Mauritius, som ligger vid Le Morne, bästa läge med solnedgång på Mauritius.

Fr. 66 540 52 990 SEK

Vill du har mer information om våra exotiska resor och upplevelser?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Thank you for subscribing!